Novinky z léta a Dánsko

28.09.2015 17:56

Tak se zase hlásím s novinkami posledních měsíců.. z časových důvodů jsem udělala drobnou pauzu a protože brzy budou další novinky , řekla jsem si, že už je na čase Vám to tu sepsat :) .

Během léta se nestalo až tak něco zásadního nebo co byste z mých předešlých příspěvků nemohli vytušit.

Všechny fretky, živé, zdravé, Cipísek se nám (ťuk ťuk) zatím drží na neutrálu. Máme konec září a téměř všichni (krom Lily - ta tak nějak "místy") konečně přelínali na letní srst :) , Cipísek a Kuky už nasazují na zimní :) .

Prošla jsem obdobím , kdy tu bylo hodně fretek na hlídání, takže jsem se vpodstatě neměla šanci nudit :) .

Jediný zásah veterináře byl při ukončení říje Arye - mohu potvrdit, že se říje skutečně hned nevrací :) , faleška byla buďto nepatrná nebo žádná - žádné "dusno" doma nebylo :) . Mohu také potvrdit, že už u 3. fretky mám vyzkoušeno, že stačí jedna dávka Receptalu, následně do 3.-4.dnů dochází ke zmenšení vulvy. Tedy čistě teoreticky jsou další dávky zbytečné, pouze jde o pomalejší náběh. Ale své zjištění nikomu nevnucuji, jen hledám cestu, jak minimalizovat přísun hormonů - také to nemusí platit u každé fretky :) .

 

Tak a abych se dostala k tomu, na co se mě někteří už soukromě vyptávali :) . Maličká z Dánska už je doma :) . 

 

Jela jsem pro ni vlakem a jen co jsem koupila lístek na vlak, jsem zjistila, že jí nakonec nenaočkovali vzteklinu (takže jsem pro ni mohla jet mnohem dříve, kdyby na to přišlo..) .. No, vzala jsem s sebou Aryin pas a doufala, že kdyby přišla kontrola, čtečku čipů snad mít nebudou.. Řeknu Vám, nikdy jsem se tak nebála.. cestou tam jsem vezla maličkou od Yasmin´s Ferrets (budoucí panička mi alespoň přispěla na jízdenku :) ) , ta měla vše dejme tomu v pořádku - resp. neměla, ale dalo by se to vyhádat :) . Tam byl problém v tom, že se vše seběhlo na poslední chvíli a tedy by správně taky ještě cestovat neměla.. naštěstí nás nikdo nestavěl, spíš jen pár zvědavců :) . Cestu jsem průběžně komentovala na FB, aby věděli, ve kterém městě skončím ve vězení :o) (samozřejmě s nadsázkou).

V Dánsku se mi velmi líbilo - už jen to, jak všichni rozuměli anglicky - super změna :) . Na nádraží mě vyzvedával Mariannin přítel - Palle, pohledný a velmi sympatický chlapík, oblečen jen do kalhot - bez bot i svršku. Zároveň milovník fretek - Marianne má vážně štěstí :) . Vzal mi věci a i tak jsem měla co dělat, abych mu stačila :) . První věc, která mě hned zaujala na Dánsku - přechody.. Když jsem nasedala do auta, myslela jsem, že jsem někde spustila alarm či co a furt jsem řešila, co je to za zvuk, pak až jsme oba pochopili, že myslím zvuk přechodu - pro něj něco naprosto běžného a mě opravdu nenapadlo, že by šlo zrovna o přechod :) . No záhada vyřešena a mohli jsme vyjet :) . Nejprve jsme jeli vyzvednout Marianne a pak jsme jeli společně k děvčatům, u kterých jsem měla strávit víkend :) . Cestou mi Palle vyprávěl o místních zajímavostech, co jsem se zrovna zeptala, nebo co zajímalo jeho.. o pár pro mě zajímavých informací se tady podělím - třeba jsem netušila, že Dánsko dováží do Číny mléko, neplatí se u nich veřejnosti přístupné věci jako dálnice , MHD.. pohonné hmoty u nich vychází v přepočtu na stejné peníze jako u nás, nicméně vše ostatní je cca 4x dražší a přitom je to tak krásně matoucí.. cenovky odpovídají českým cenám, realita je ale 4x dražší, pro ně v porovnání s platy je 200 DKK to samé jako pro nás 200 CZK , nicméně pro nás je 200 DKK cca jako 800 CZK . Krásný nepoměr, že? Nikdy jsem si nepřipadala tak chudá jako v Dánsku :) . Ale prý také dají většinu z platu za bydlení - to je u nich drahé také. A to jsem Pallemu říkala, že že mi příjde Praha v centru hrozně drahá, ptal se jak moc, že u nich si dáme ve městě pivo nebo kafe za 10 Euro :) . No, tak od té doby už mě tolik pražské ceny neděsí :) .

Když jsme vyzvedli Marianne, sjeli jsme ještě fretkám a tchořům pro maso , já samozřejmě pro rozšíření obzorů koukala všude po pro mě neznámých granulích a jedny mne velmi zaujaly, bohužel jsem si netroufla žádné vzít na vyzkoušení (finanční důvody), ale poznamenala jsem si o co šlo.. složením i způsobem výroby velmi zaujaly, nicméně prakticky je vyzkoušené nemám a nevím, jak moc by fretkám seděly, jestli by např. nebyly projímavější.. každopádně, takhle si představuji granule z masa.. k nahlédnutí přidávám odkaz ZDE .

Nakonec jsme konečně dojeli na místo, tam nás Palle vyhodil a zase odjel. Já předala Sayuri nové paničce, udělala pár fotek jako důkaz a šla se konečně věnovat svým záměrům :) . Hanne a Lone na mě byly velmi milé, cítila jsem se u nich jako doma :) . Dovezla jsem jim i Marianne Becherovku, jako všimnou, dostala jsem hned typ, s čím jí míchat - bylo vidět, že už u nich pár českých chovatelů bylo :) . Večer jsem po dlouhé cestě padla za vlast a zbytek jsme nechaly na druhý den :) . Skoro mě to až štvalo, ale tak dobře jsem se dlouho nevyspala - vydržela jsem asi do 11ti, tak jsme se najedly, Marianne mi ukázala ty, které mě nejvíc zajímali - maminku, tatínka, malou samotnou a ještě pár tchořů, které mi hned nabízeli, jestli nějakého nechci, zaváhala jsem, ale nelituji :) (neznámý otec - tchoř). Našla jsem další tchoře se 7mi zuby a shodly jsme se, že je blbost kvůli tomu vyřazovat z chovu. Belle jsem napočítala 10!!! mléčných bradavek (tchoř), z toho 7 "použitých", které očividně produkovaly mléko. Pak je otázka, co je tedy špatně ;) . 

Po průzkumu a vypuštění do venkovní voliery jsme se vydaly s Marianne prozkoumat okolí malebného městečka Mariager. O fotky se s Vámi podělím ZDE .

Počasí vyšlo krásně, bohužel jak jsem utekla z našich veder, těšila jsem se, že tam bude chládek a potřebovala jsem jet na lehko, takže jsem si vzala jen dlouhé kalhoty a tuze jsem litovala :) . Cestou jsme prošly kolem továrny na sůl, kterou tam brali z takového ocásku oceánu - asi bych to nazvala zátokou, voda krásně čistá, příroda v okolí svěží, zdravá..  spousta racků, dobytka, ve vodě krabi.. 

Zašly jsme do města, na zmrzlinu a pak vegetit k vodě :) . Jen si prostě tak lehnout , poslouchat písničky a bavit se o našich snech :) . Holky nás pak nabraly autem a jely jsme na oběd. Pěkně jsem se přejedla :) , ale bylo to moc dobré :) . Samozřejmě jsem nemohla zklamat a završila jsem to pořádnou porcí zmrzliny - no ochutnat se muselo všechno ;) . Pak už jsme se jen vrátily na dům a konečně jsem omrkla všechny fretky - zkuste mi někdo říct, že jich mám až moc - měly jich mnohem, ale mnohem víc a přitom je zvládaly :) . Jen tedy ti jejich šli šíleně po nohách a ono když na Vás běží skupinka asi 15ti fretek a všechny Vás chtějí štípnout do nohy, tak už se uhybá nebo vychovává poměrně složitě - fakt jsem ráda, že zrovna tohle je u nás vpodstatě bez problémů :) .

 

Také jsem viděla snad tu nejmenší fretku na světě, ne že by byla určena k menšímu vzrůstu, jen chovatel neuměl krmit mláďata, všechna zemřela až na tuhle, která to už bohužel také nedohnala.. není to jen tak.. také mě zajímaly zuby a opět jsme se hromadně shodly, že granule jsou na to nejhorší, že ty bezzubé fretky jsou většinou granuláři a ti na mase je mají krásně zdravé a silné..

 

Protože stále uvažuju o uspořádání výstavy, trochu jsem se vyptávala, jak to chodí u nich a vyslechla jsem si historku o tom, jak na výstavu přišla nastydlá chovatelka, chytla to půlka fretek a ne všechny to přežily.. takže mi přibyl další strašák, ale dobré vědět !

Večer jsme si pouštěly filmy - výhoda pro mě - vše v angličtině a taky už chápu, jak je možné, že u nich všichni umí anglicky - vůbec u nich nevedou dabing, tedy filmy, které nejsou dánské, jsou v angličtině a maximálně s dánskými titulky :) . 

 

Během noci jsem si ještě rozmyslela odpověď na otázku, jestli nechci jednu fretku.. v Dánsku jsem se dozvěděla, že na VŠ postupuji do dalšího ročníku a tak jsem si řekla, že jedna krátkosrstá bez angor a fancy genů by se už mohla ztratit ;) . A tak jsem nakonec ještě večer dávala načipovat naši novou holčičku - Speedy . Speedy je z pracovní linie, velmi chytrá, rychlá, šikovná. Letos měla jeden  vrh - právě ten, ze kterého mi byli nabízeni Ti chlapci :) . Ale protože byl otec neznámý a byl by problém s uchovněním, bála jsem se, že bych tu měla další mazlíky - ne že by mi to vadilo, ale těch prostor už tolik není.. Speedy totiž neměla jít na připuštění a čekali, až bude moci na ukončení říje.. jak tak čekali, Speeedinka se rozhodla sama, vzala roha a vrátila se domů nakrytá, otcem je tedy neznámý tchoř :) . Vypovídá o tom vzhled i chování potomků..

 

No a tak jsem si nakonec holky odvezla rovnou dvě :) . Cestou zpět nás naštěstí už nikdo nestavěl, tak jsme dojely bez větších problémů zpět do Prahy :)

 

Malá se jmenuje Patience a už teď lituju takového výběru.. jméno k ní perfektně sedí :) . Patience [čti : Pejšn] znamená "trpělivost" , převzato z písničky Patience od Take that (vybírala Marianne, já jen schvalovala a věřte, že tohle byla jedna z nejlepších variant :D ) . Na malou to perfektně sedí, trpělivosti je a nejspíš ještě bude potřeba spousty a spousty.. 

Na mě už si zvykla, spolubydlící toleruje, ale jakmile je doma někdo cizí, buďto úplně odmítá vylézt z klece nebo se někde schová a dělá, že není.. aby mi to návštěvy věřily, natočila jsem s Patience pár videí - také k vidění na našem FB :) .

 

Teď už jen zmíním, že mám opět fofr, ve čtvrtek odjíždíme do Anglie a zítra začíná škola, tak až se vrátíme z Anglie, napíšu Vám zase co je nového a jací malí jsou :) . Jména jsem pro ně vybrala Hayley a Atom ;)

 

Dobrou noc :)