Shrnutí jarních události, úmrtí, krytí, stěhování a oslavy narozenin

25.04.2017 20:58

Protože mám resty u zájemců o miminka, v první řadě chci informovat, ke komu se to ještě nedostalo, že Raisa nás pěkně tahala za fusekli a miminka prý až bude hezky, možná.. Pro dvojnožce přeloženo - Raisa měla falešku, teď si pěkně tahá Speedinku do patra do pelíšku pod dozorem Hayley a Patience, které to vždy z povzdálí sledují a jsou rády, že jim se to vyhlo :) .  Jakmile příjde do říje, Atom se o to už postará :) ;) . 

 

Hayley má termín za 3 týdny a zatím to vypadá vcelku nadějně (ťuk, ťuk), bohužel vzhledem k rezervacím upozorňuji, že přednost mají ti, kteří si rezervovali konkrétně z tohoto vrhu, ostatní budou dle pořadí, vím, dle časového hlediska to není vždy úplně fér, ale zase s ohledem na to, že byli ochotni čekat déle a nenárokovat se v pořadníku u Raisy, věřím, že pro to i ostatní budou mít pochopení, však se furt dá počkat na Raisy druhý pokus :) . 

 

Co se týče chování loňských mláďat, říje probíhají více-méně normálně (některé jsou naopak až překvapivě mazlivé). Nymi už je po kastraci, Receptal zabral už 3.den po aplikaci, po kastraci ale přišla do učebnicové falešky, nedá pokoj ničemu živému v domácnosti (freťáka Keltíka i svým dvou dvojnožcům), naštěstí má i svého plyšového zajíce, ale dle popisu vypustit jí z klece, je jako vypustit z klece Krakena :D . Snad to u ostatních nebude tak hrozné, je to vlastně i "normální" fretčí chování, nicméně já se s ním setkala jen jednou jedinkrát a to když měla Lily první vrh, tahala mě mezi mláďata a byla nepříčetná, když sem nechtěla vlézt do klece :D , u tchořů zatím nikomu tak moc nehrabalo, jen Raisa teď adoptovala Speedy, ale žádné extrémy :) . Tak snad to bude jen tím jménem a ostatní to projdou víc v klidu :) . V úterý jde na kastraci Rozárka, tak budeme sledovat průběh :) . Krom Julči už přišli do říje všichni, tak hlídáme a zaznamenáváme :) .

 Jinak zatím musím pochválit i všechny páníčky, kteří poctivě informují a vyšilují, neuvěřitelnou radost mi dělá i to, že tchoře zvládá opravdu bez větších problémů i začátečník :) . Holky jsou malinko náročnější, ale krom Nymi, zatím dle zpráv nikdo nijak nevyčnívá a vše probíhá tak jak má :) . Kluci naprosto v pohodě.

 

No a k těm né tak veselým událostem.. dne 7.3.2017 si Phoenix " ráno sbalil svoji myšku na hrani a šel lovit jednorožce...", u Phoenixe se problémy projevily až v poměrně vysokém věku, nejprve si mysleli, že jde o alergii, po X vyšetřeních zjistili, že jde o vrozenou vadu srdce (veterinární záznamy mám k dispozici) která mu byla i osudná. Paničce moc děkuji, že mu dala takový krásný život, kde se mu snažila dopřát vše, co si zasloužil. 

 

Pevně věřím, že Phoenix si vytáhl jen černého Petra a ostatní budou v pořádku, ale i tak prosím, buďte obezřetní, Phoenix zvládl žít s vadou, u které ani veterinář nevěřil, že by mohl žít tak dlouho a takovým plnohodnotným životem, takže to případně určitě nevzdávat. 

 

Co mě ale neuvěřitelně mrzí, je lhostejný přístup, jediné paničky (nebudu jmenovat, ale klidně si to dohledejte) z jeho sourozenců, Sida, který měl být mimochodem po prvním vrhu vykastrován a všichni měli jít na mazlíky, ale panička si to asi rozmyslela a tak náš krásný výstavní Sid oplodňuje další a další samice. Korunu tomu nasadila tentokrát, kdy jsem jí 20.6.2016 písemně popsala situaci s Phoenixem a že s dalším Sidovým chovem nesouhlasím, odpověď se mi dostala až začátkem letošního roku na výstavě v Nitře, kde přišla na teorii, že Sid ale bude zdravý, protože ostatní nemocní sourozenci (počítám i Félixe, který měl cca od 1 roku rakovinu a umřel velmi, velmi mladý) byli přece kastrovaní (ano úroveň české chovatelské sféry je mnohdy až zarážející) . 

 

Že Sida opět přes můj nesouhlas použila, jsem se dozvěděla až tehdy, kdy mi kamarádka psala, že si tam chce rezervovat mládě, okamžitě jsem jí vylíčila rizika, přesto tvrdohlavě odmítala, že třeba bude mít štěstí (pevně v to doufám), hold už se těšila a nechtělo se jí čekat až dorostou miminka jinde do převozitelného věku. Byla jsem z toho tak špatná, že jsem si postěžovala jiné kamarádce, jak mě to hrozně mrzí, z té k mému údivu, vypadla ještě další informace - upozornila mě na to, co to vlastně nakryl za samici.. Zjišťovala jsem informace ze všech možných stran a řeknu Vám jedno, když už nic jiného, minimálně je riziko dědičné hluchoty (prokazatelně - jedno mládě z vrhu to má potvrzené BAER testem), dokonce i u albínů,( i to se může stát, pokud se v rodokmenu vyskytují zbarvení, které hluchotu předurčují - panda, blaze, DEW..).

 

A co je úplně nejsmutnější, dle všeho o té samici věděl i klub, který obě tyto CHS zaštituje a přesto, že se ve stanovách i v kodexu zavazují, jak jim jde o zdraví, asi to tak úplně nebude. Věřím, že o rizicích Sida se chovatelka "zapomněla" zmínit, ale i jen pustit do chovu samici, která vlastně může přenášet i "skrytou vadu" (v uvozovkách proto, že ji pozná jen ten, kdo má víc fretek , navíc se s hluchotou počítá jen u konkrétních zbarvení, které jsem vypisovala už výše a tyto chovatelky, jedna jako druhá, se neobtěžovaly i byť jen na nějaká rizika nové páníčky upozornit, v jiných klubech by se za to vyhazovalo, tady se klub tváří, že o ničem neví a zkouší to zamést pod koberec.. )  . 

 

Úmyslně nikoho nejmenuji, aby si nemohli stěžovat,ale není složité si to dohledat, bohužel miminka už jsou v nových domovech a nepředpokládám, že někdo páníčky varoval, navíc i ke mě se dostalo, že mám zákaz vstoupit do domu paničky mého využívaného Sidíka, ale tak jsem ráda, že se na mě panička tváří, jako kamarádka, ale kdybych chtěla nedej bože vidět vnoučata, tak to bych musela počkat v autě.. však jsou přeci úplně zdravá, tak to nesmím vidět, že? ;) ale to už je druhá stránka věci, dostala se ke mě také informace, že některý z maminčiných sourozenců se dostal do nějakého zahraničního chovu, FFU jsem o tom pro jistotu informovala, že by měla být někde v zahraničí do chovu vypuštěná fretka z takového vrhu a že majitel o tom pravděpodobně ani neví a myslí si, jakou má super chovnou fretku.., to protože mi to není lhostejné a s FFU  mám dobré vztahy a jde nám prioritně o zdraví fretek. Celý chovatelský svět bohužel neohlídám a tak "děkuji" těm nezodpovědným a lhostejným chovatelům, za každý zmařený život chlupáče, který má žít dlouho a zdravě, ale jak už tu jedna z nich prohodila, kdo chce zvíře, které se dožije víc jak pár let, nemá si pořizovat fretku ;) . Myslím, že to mluví za vše, Ti, kteří hledají vhodné chovatele aspoň už konečně vědí, kde nebrat, chovatel sám nevěří tomu, že je to možné, že fretka třeba bude žít déle jak 5 let..  fakt neuvěřitelně smutné. 

 

Jsem z tohohle všeho už fakt pěkně znechucená, taková malá česká fretko-chovatelská mafie, všichni vědí všechno, ale nikdo nic nepoví, protože by na ně pak mohlo taky něco vyplavat na povrch, ..myslím, že o tom vím víc než dost, neříkám, nikdo není dokonalý, ale když chybí i ta soudnost a priorita jako zdraví fretky, se dostává až na absolutní konec žebříčku, tak už je něco hodně špatně.. jsem ráda, že jsem se tenkrát přidala k přísnějšímu klubu, ano, není tak "aktivní", ale aspoň můžu říct, že tohle by se u nás netolerovalo. Kdo jste četl něco od Telihold Ferret (z fretčích Bradavic), zkuste si to pročíst znovu, a představit si, že většina z toho je fakt pravda, bohužel u jedhoho z příběhů jsem si informace ověřovala a zdá se, že ví opravdu víc, než by si někteří chovatelé přáli, neberte její příběhy na lehkou váhu, i kdyby nebylo vše 100% podloženo, na všem je aspoň trochu pravdy a sami můžete posoudit, jak moc je Vám to lhostejné, že se tohle všechno děje a aspoň nepodporovat ty špatné a šířit osvětu dál. Je mi líto, že nemůžu u českých fretek brát "PP" jako záruku zdraví, to bohužel asi nikde, ale někde se o to aspoň snaží!

 

Abych se dostala dál a nevztekala se tu furt dokola, od začátku roku se postupně stěhujeme do nového (dobře, teď se budu možná ještě chvíli vztekat :D ), problém je v tom, že se stěhujeme do areálu bývalých kasáren, spousta prostoru, spousta možností, bohužel to bylo pár let neobývané a tak se lidé z nižších sociálních vrstev postarali o to, abychom měli více práce - tedy základní stavební úpravy, znovu zavedení elektroinstalace, kanalizace, vodovodu..., což nám stěhování drobátko natahuje, naštěstí chlupáči nepotřebují počítač ani splachovací záchod a vodu hold dostávají neperlivou - balenou , tak se mohli nastěhovat alespoň oni, zatímco my tady pendlujeme mezi 3mi byty, jeden neobyvatelný, jeden dočasně obyvatelný a jeden, co musíme do konce měsíce dát do původního stavu, ikdyž už tam vlastně skoro půl roku nebydlíme, ale to se to vždycky tak krásně sejde, už tak ze zvyku to svádím na školu - no jo, začíná zkouškové, to se zase po... :D  a ano, nemůžu říct, že v těhlech situacích nelituji, že studuju. Škoda, že mou tvrdohlavost neocení i vyučující O:) . 

 

Ale zatím jsme to vždy zvládli a zvládneme znovu, jen bohužel není čas a nejsou peníze (kasička na veterinu stále netknutá, ta je prostě jen na veterinu a akutní případy a dokud nepůjde o život) tak, proto prosím vy, kteří jdete na návštěvu, omluvte naše provizorní podmínky, ještě to bude nějakou dobu trvat, ale věřím, že to bude stát za to :) . A abych nechodila furt tak kolem horké kaše, stěhujeme se do Klecan, hned za Prahou do areálu Gas Town, freťule mají konečně vlastní prostor a to 40m2 jen a jen pro fretky a jejich návštěvy (Gobi prý může přijít taky, ale teda nesmí tahat Spectera za ocas, nebo poletí! ) :) . Tak doufám, že až se zbavíme aspoň jednoho bytu, konečně s tím trochu hneme, ať se konečně nemusím stydět za fotky O:) .

 

A co se našich chlupáčů týče, letos oslavili Kuky 7 let (stále v perfektní kondici, měla jen zánět močáku asi 2 roky zpět), Cipísek 6 ( zdravíčko pokulhává stále na imunitě, ale já ho nedám! ), Lily bude mít 6.narozeniny za 3 týdny, jako jediná (ťuk, ťuk) zatím s ničím nemarodila . Doufám, že s námi chlupáčci budou ještě dlouhé roky a že je nikdy nic trápit nebude!